Mindfulness

Mindfulness is een manier om je bewust worden van de stressfactoren in je leven, en hoe je daarmee nú omgaat. Door bewust te onderzoeken wat je doet, denkt en voelt kun je je reacties in tijden van stress en spanningen veranderen, waardoor je er (veel) minder last van hebt.
Mindfulness is geen vorm van therapie maar een training, je ‘traint’ als het ware je ‘aandachtsspier’ en leeft daardoor rustiger en aandachtiger.
Al doende leer je om ook de negatieve aspecten van je leven te aanvaarden in plaats van er alsmaar tegen te vechten.

www.flickr.com/photos/h-k-d/

www.flickr.com/photos/h-k-d/

https://www.flickr.com/photos/h-k-d/sets/

https://www.flickr.com/photos/h-k-d/sets/

De training:
De mindfulnesstraining bestaat uit een aantal sessies.
De training bestaat uit aandachtsoefeningen, lichte lichaamsoefeningen, theorie en huiswerk.
Dat huiswerk is erg belangrijk omdat je juist door het dagelijks oefenen gewend raakt aan aandachtig en bewust leven.
Voor verdere informatie kunt u contact met mij opnemen via de mail info@hartsnaar.nl of telefonisch 06 38398023

 

6 gedachten over “Mindfulness

  1. Marga

    Voor dat ik aan de Mindfulness training begon, wist ik niet wat me te wachten stond. Ik was een beetje huiverig dat het zweverig zou zijn, maar dat is het beslist niet.
    Ik heb baat bij de volgende oefeningen:
    De bodyscan. Die doe ik niet meer met de cd maar uit mijn blote hoofd voornamelijk in bed. Dat maakt me rustig, zodat ik makkelijker in slaap val.
    Ook gebruik ik het mindful eten vaker evenals de oefening voor de ademhaling.
    Door de mindfulness training heb ik geleerd rust te nemen.

  2. Marion

    In de hectiek en stress van alledag ren ik vaker aan mezelf voorbij–> Doorzetten, volhouden, stress en pijn door lichamelijke beperkingen. Ik wil overeind blijven en met al mijn passie dingen blijven doen waar ik voldoening in vind, werk en privé. Maar ik voel ook dat ik rust nodig heb, rust in m’n hoofd en lijf en die balans is nog wel eens zoek.

    In een ver verleden had ik regelmatig aan yoga gedaan en had al ervaring opgedaan met de goede invloed van ademhalingstechnieken, ontspannen concentratie en ook meditatie. Ik zocht naar ‘iets’ , iets wat in mij in mijn dagelijks leven handvatten zou geven en wat ook ‘te doen’ zou zijn. Via mijn werkgever kon ik deelnemen aan een middagworkshop Mindfullnes. Dat beviel goed en zo heb ik de kans aangegrepen om bij Ans Koch een 8 weekse training te gaan volgen.

    Ans inspireert, loodst mij met haar rustige stem en beeldende uitleg door de Mindfullnes oefeningen. Door deze oefeningen en meditaties ontstaat er weer rust en ruimte in mijn lijf en in mijn hoofd. Met haar ervaring en expertise van jaren (h)erkent ze waar jouw pijn zit of zou kunnen zitten en dat doet ze zonder te oordelen en met veel ruimte voor jou persoonlijke beleving.
    Als na een training naar huis ga heb ik ‘positieve bagage in mijn rugzak’, waar ik uit kan putten en die ik kan toepassen in mijn dagelijks leven. Voor mij is het een waardevast gegeven geworden en het feit dat ik nog steeds uitkijk naar de follow up trainingen zegt wel genoeg.

    Marion
    September 2014

  3. Jo Huppertz

    Ik heb eind 2014/begin 2015 de mindfulness training bij Ans gedaan. Ik beveel deze training met klem aan en eigenlijk gewoon bij iedereen. Ik denk dat het goed is om af en toe bewust met de ‘voeten op de grond’ gezet te worden. Voor mij waren vooral de ‘theorie’ en de daarbij horende korte verhalen erg inspirerend. Ik zal niet aan dagelijks mediteren toekomen maar denk inmiddels wel bijna dagelijks even terug aan het figuurlijke anker. Al tijdens de lessen werd mij gauw duidelijk dat ik al veel voordeel aan de training zou hebben als ik slechts een klein deel van de aangereikte stof in de praktijk zou gebruiken.
    Prettig vond ik vooral dat er veel vrijheid was in de wijze van invullen van de training. Ik denk dan vooral aan het thuis mediteren en ‘huiswerk’ maken. Ik denk dat iedereen dat op eigen wijze deed en dat was ook geen probleem. Voor mij zelf vond ik de 8 avonden erg inspirerend.

    Ans, bedankt !! Ik zal in de toekomst vaker terugdenken aan de visser 😉

    groet
    Jo

  4. Marion

    Na 2,5 jaar heb ik weer opnieuw training mindfulness gedaan bij Ans Koch. Gewoon, omdat ik al ervaren had hoe goed dit voor me is. De methode werkt als een basic gereedschap om het dagelijks leven met al het ‘moeten’ wat rustiger te kunnen ondergaan en de uitdagingen met meer vertrouwen tegemoet te treden. Ik gun deze positieve ervaring ieder mens die zoekt naar wat meer rust in zijn hoofd.
    Ans is een wijze vrouw met veel levenservaring en zij treed alle deelnemers vriendelijk en open minded tegemoet. Je mag hier zijn wie je bent en dat is een waardevol ervaring in deze onrustige tijd.

  5. Ron Pelzer

    Ik stapte met weinig kennis in de mindfulness cursus. Ik dacht ik zie wel wat het me opleverd.
    Had een rotperiode achter de rug en wilde weer een positieve kijk op mijn ” druk ” leventje.
    En ik kwam bjj Ans Koch terecht met 3 mede cursisten.
    Het waren 8 leerzame weken waar ik door Ans een andere kijk op mijn manier van leven heb gekregen.
    Ik weet nu rustpunten in mijn dag in te delen dmv mindfulness.
    Ik kijk niet meer zo vaak naar het verleden en kijk ook niet naar de toekomst die kan me toch niemand voorspellen.
    Maar probeer te genieten van het ” NU ” moment.
    Dmv ademshalingtechnieken wat me aangeleerd zijn geworden en kan nu meer van kleine dingetjes al genieten.
    Echt een aanrader om rustmomenten in je leven te creeren , wat dmv een proffesionele lieve warme vrouw je wordt aangeleerd.
    Je voelt je al snel vertrouwd en daardoor wordt je open minded naar je mede cursisten en naar Ans toe.
    Ga deze uitdaging aan en maak je wereldje een stukje gemakkelijker door MINDFULNESS !!!

  6. Nathalie

    In november 2017 heb ik de mindfulness cursus gevolgd bij Ans. Ik vind het een cursus die voor iedereen geschikt is. Zowel voor mannen als voor vrouwen. Wat ik als zeer prettig heb ervaren is de kleine groep. Maar zeker ook de rust en het begrip van Ans voor ieders situatie.
    De cursus is niet moeilijk. “Gewoon” even stil staan bij jezelf. Waar ben ik nu mee bezig en wat voel ik. Geen zweverigheid zoals velen denken, maar alleen even met jezelf bezig zijn. Dat doet iedereen te weinig in deze drukke maatschappij. Ik was altijd zeer ontspannen na de cursus en kreeg handvatten om ook thuis hiermee verder te kunnen. Mij heeft het ontzettend geholpen en ik zou iedereen aanraden om deze cursus te volgen, zelfs als je geen strubbelingen ervaart in het dagelijkse leven zal dit een verrijking zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *